W Toruniu rozpoczęły się prace modernizacyjne na Stadionie Miejskim im. Grzegorza Duneckiego, długo oczekiwane przez lokalnych sportowców. Już na samym początku projekt napotkał na poważne problemy związane z infrastrukturą. Okazało się, że asfaltowa nawierzchnia pod przyszłą nowoczesną powierzchnią typu mondo jest w opłakanym stanie.
kłopoty z bieżnią lekkoatletyczną
Sportowcy korzystający z obiektu przy ul. Bema od dłuższego czasu sygnalizowali potrzebę remontu bieżni, która nie tylko była niewygodna, ale także potencjalnie niebezpieczna, przypominając beton. Miasto w końcu uwzględniło te potrzeby w budżecie na ten rok, co pozwoliło na rozpoczęcie prac modernizacyjnych przez firmę Tamex na początku sierpnia. W trakcie prac odkryto, że asfaltowa podbudowa jest w znacznie gorszym stanie niż przypuszczano.
wyzwania technologiczne i ich wpływ na harmonogram
Badania stanu nawierzchni bitumicznej ujawniły niejednolite warstwy, liczne pęknięcia i rozspajanie, co komplikuje planowane prace. Zamiast prostego sfrezowania i położenia nowej warstwy, konieczna jest całkowita zmiana podejścia. Rozważane jest frezowanie istniejącej nawierzchni oraz stworzenie nowej, dwuwarstwowej podbudowy asfaltowej. Proces ten będzie wymagał dodatkowego czasu – od 4 do 8 tygodni – na niezbędne odgazowanie asfaltu, co jest kluczowe dla trwałości nowych warstw.
waga certyfikacji dla stadionu
Zrewitalizowana nawierzchnia asfaltowa jest niezbędna do prawidłowego położenia powierzchni typu mondo, zgodnie z wymaganiami technologicznymi. Bez tego, wykonawca nie mógłby zapewnić jakości prac, a stadion nie spełniłby standardów Polskiego Związku Lekkiej Atletyki, co jest kluczowe dla organizacji zawodów sportowych o wysokiej randze. Certyfikat jest niezbędny, aby obiekt mógł w pełni realizować swoją sportową funkcję.
opóźnienia w przebiegu remontu
Początkowo planowano zakończenie remontu w listopadzie, lecz nowe okoliczności wymusiły przedłużenie terminu do lata przyszłego roku. Modernizacja potrwa więc trzy razy dłużej niż pierwotnie zakładano. W pierwszym etapie skupiono się na wymianie podłoża bitumicznego oraz remoncie sektorów rzutowych. Drugi etap, wymagający suchego podłoża, obejmie położenie i przyklejenie nawierzchni mondo.
koszty i dalsze perspektywy inwestycji
Wstępny koszt modernizacji wynosił nieco ponad 9 milionów złotych. Obecnie przygotowywany jest aneks do umowy, który uwzględni dodatkowe koszty i wydłużenie terminu prac. Konkretne kwoty nie zostały jeszcze ujawnione, jednak inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju toruńskiego sportu i jego przyszłych możliwości.