Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu podjął decyzję o pilnym zwiększeniu liczby autobusów w swojej flocie, decydując się na wynajem nowych pojazdów. Ogłoszono przetarg na wynajem pięciu nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, co wskazuje na szybkie tempo realizacji tego projektu.
Wzbogacenie floty w Toruniu
Poszukiwane są autobusy jednoczłonowe, które spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro VI. Te pojazdy mają wspierać flotę MZK przez okres trzech miesięcy. Ogłoszenie zamówienia miało miejsce 26 sierpnia 2025 roku. W przeszłości toruński przewoźnik inwestował w używane autobusy, co było szeroko komentowane w mediach branżowych.
Wymagania techniczne pojazdów
Sprecyzowane wymagania techniczne obejmują pięć autobusów z silnikiem spalinowym o długości od 11,50 do 12,50 metrów, wyprodukowanych po 2014 roku. Muszą to być pojazdy w pełni niskopodłogowe i jednolitej marki. Kluczowy jest układ drzwi 2-2-2 oraz rampa dla wózków inwalidzkich, co ma zapewnić dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
- Silniki powinny mieć pojemność co najmniej 6700 cm³.
- Klimatyzacja dla pasażerów jest wymagana.
- Szerokość pojazdów ma wynosić minimum 2,55 metrów.
Szczegóły umowy wynajmu
Umowa obejmuje trzy miesiące użytkowania pojazdów, które mają być dostarczone w ciągu dwóch tygodni po podpisaniu kontraktu. MZK będzie odpowiedzialne za bieżącą eksploatację i koszty paliwa, podczas gdy dostawca poniesie koszty ubezpieczenia i opłat transportowych. Dodatkowo, wykonawca musi zapewnić sprawność silnika oraz skrzyni biegów.
Proces przetargowy
Przetarg jest otwarty, lecz nie podlega regulacjom PZP, co wynika z jego specyfiki jako zamówienia sektorowego poniżej progów unijnych. Wymagane są jedynie podstawowe oświadczenia i aktualne dokumenty rejestrowe, bez konieczności wniesienia wadium czy przedstawienia specjalistycznych referencji.
Oferty można było składać do 3 września 2025 roku. Nie jest jeszcze wiadomo, czy wpłynęły jakieś propozycje, ale jeżeli tak, będą oceniane jedynie na podstawie ceny.
Strategiczne rozbudowywanie floty
To kolejny etap w planach toruńskiego przewoźnika dotyczących rozwoju floty używanych pojazdów, po wcześniejszym zakupie dwunastu autobusów z możliwością zwiększenia ich liczby do piętnastu. Planowane jest zakończenie tej transakcji przed końcem bieżącego roku, co wzmocni flotę w kontekście umów aglomeracyjnych oraz dostaw nowych elektrobusów współfinansowanych z funduszy unijnych. Obecna inwestycja w autobusy spalinowe o normie Euro VI ma charakter tymczasowy.