W Toruniu trwa intensywna rywalizacja o zdobycie prestiżowego kontraktu na modernizację ulicy Olsztyńskiej. Proces przetargowy przyciągnął uwagę wielu firm, ale nieoczekiwane problemy proceduralne spowodowały przesunięcie w podpisaniu umowy. Jeden z uczestników przetargu zdecydował się na złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, co automatycznie opóźnia proces o 15 dni, umożliwiając gruntowną analizę sytuacji.
Przetarg na modernizację ulicy Olsztyńskiej
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu opublikował ogłoszenie o przetargu 11 marca 2025 roku, co spotkało się z dużym zainteresowaniem. Złożono aż siedem ofert, z których najtańsza, złożona przez konsorcjum Balzola sp. z o.o. z hiszpańskim partnerem, wynosiła niemal 103 mln zł. Jednak procedura wyboru wykonawcy została zawieszona z powodu wspomnianego odwołania.
Rola odwołania w procedurze przetargowej
28 sierpnia do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, co zgodnie z prawem unieruchamia proces na 15 dni. To nieprzewidziane opóźnienie może wpłynąć na harmonogram realizacji inwestycji.
Zakres prac na ulicy Olsztyńskiej
Planowana przebudowa obejmuje niemal 2 km odcinka ulicy Olsztyńskiej od ulicy Czekoladowej do granic miasta, wzdłuż DK15. Projekt obejmuje:
- budowę dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu o szerokości 7 metrów,
- konstrukcję wiaduktu z kładką pieszo-rowerową nad linią kolejową nr 27,
- rozbiórkę i budowę nowych chodników oraz ścieżek rowerowych,
- budowę dróg dojazdowych i nowego oświetlenia,
- budowę czterech skrzyżowań kanalizacyjnych, w tym ronda turbinowego,
- instalację ekranów akustycznych i modernizację infrastruktury technicznej.
Źródła finansowania i budżet projektu
Na realizację projektu przewidziano 145 mln zł. Miasto Toruń zarezerwowało w swoim budżecie na 2025 rok 45 mln zł, a kolejne środki pochodzą z wieloletniej prognozy finansowej na lata 2026-2028, przewidując łącznie 55 mln zł. Dodatkowo, 100 mln zł ma zostać pokryte przy pomocy preferencyjnych pożyczek z Krajowego Planu Odbudowy oraz dotacji z subwencji ogólnej.
Wyzwania logistyczne i ruch drogowy
Analizy wskazują, że odcinek od Olimpijskiej do linii kolejowej obsługuje około 23 tys. pojazdów dziennie, podczas gdy dalej, w stronę granic miasta, liczba ta maleje do 19 tys. pojazdów na dobę.
Strategiczne korzyści z realizacji projektu
Przebudowa ulicy Olsztyńskiej przyniesie wiele korzyści dla miasta i jego mieszkańców:
- modernizacja poprawi parametry techniczne trasy DK15,
- zwiększy bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów,
- poprawi dostęp do kluczowych obszarów gospodarczych,
- przyspieszy dojazd do autostrady A1 oraz głównych dróg krajowych,
- wzmocni obsługę komunikacyjną Strefy Inwestycyjno-Logistycznej Toruń-Wschód.
Inwestycja ta nie tylko usprawni komunikację, ale także przyczyni się do dynamicznego rozwoju ekonomicznego regionu.
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu pełni kluczową rolę w realizacji tej strategicznej inwestycji, której efekty będą odczuwalne przez lata.