Kolejowe rewolucje w Kujawsko-Pomorskiem: Pociągi przyspieszą do 160 km/h, a czas podróży skróci się o 20 minut!

W województwie kujawsko-pomorskim przygotowano ambitne plany modernizacji infrastruktury kolejowej, które obiecują zrewolucjonizować podróżowanie pociągami. Dzięki znaczącemu wsparciu finansowemu z funduszy unijnych, linia łącząca Bydgoszcz z Trójmiastem zostanie nie tylko zmodernizowana, ale także zelektryfikowana. Ponadto, toruński węzeł kolejowy przejdzie istotne zmiany, oferując nowe perony i udoskonalone połączenia.

Podpisanie kluczowych umów w Toruniu

W Toruniu, na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim, podpisano umowy dotyczące modernizacji dwóch strategicznych odcinków kolejowych w regionie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele rządu, w tym marszałek Piotr Całbecki, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Udoskonalenia na linii Maksymilianowo-Kościerzyna

Najbardziej rozbudowany projekt modernizacji dotyczy linii nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną. W ramach prac na ponad 100-kilometrowym odcinku powstanie dodatkowy tor, a trasa zostanie zelektryfikowana. Efektem będzie skrócenie czasu podróży o 20 minut oraz możliwość jazdy z prędkością do 160 km/h. Poprawa infrastruktury przyniesie korzyści także dla przewozów towarowych, umożliwiając szybsze dostawy do portu w Gdyni.

Przewidziano modernizację 8 stacji i 10 przystanków oraz budowę nowego przystanku o nazwie Szenajda. Ponadto około 100 obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty, mosty i przepusty, przejdzie gruntowną przebudowę, co znacząco zwiększy bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.

Usunięcie wąskich gardeł w Toruniu

Kolejne przedsięwzięcie obejmuje linię nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni. Planowane prace zakładają przebudowę stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto, gdzie pojawią się windy oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Zmodernizowana infrastruktura będzie przyjazna dla osób z niepełnosprawnościami, a wymiana sieci trakcyjnej i torów na długości 8,5 km usprawni ruch kolejowy. Dodatkowo, pod Placem Pokoju Toruńskiego powstanie drugi tor, eliminując istniejące wąskie gardło.

Modernizacja obejmie także zabytkowy most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego z 1873 roku, który zostanie wzmocniony i zabezpieczony. Wzdłuż mostu powstanie także kładka pieszo-rowerowa, a miasto Toruń przeprowadzi przebudowę tzw. Garbatego Mostka oraz ulicy Sowińskiego, dodając nowe miejsca parkingowe.

Bezprecedensowe wsparcie unijne dla projektów kolejowych

Łączny koszt realizacji obu projektów wynosi 7,4 mld zł. Z tej sumy ponad 5 mld zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS), co stanowi największe wsparcie unijne dla inwestycji kolejowych w historii województwa. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na rok 2029, co oznacza nową erę dla podróży kolejowych w regionie.